מה הם העקרונות של הכשרה אפקטיבית בניהול סיכונים ברפואה, בטיחות הטיפול והבטחת איכות?
יצירת שינוי תפיסתי והתנהגותי בשטח:
הכשרות אפקטיביות הן אלו שאינן מסתפקות בהעברת ידע בלבד, אלא מביאות לשינוי מחשבתי, תרבותי ותפיסתי של המשתתפים בהכשרות. שינוי כזה, בתוספת מתן כלים מעשיים וממקודים, הם היוצרים שינוי התנהגותי בשטח, אשר מביא לשינוי בתוצאות העשייה המקצועית.
מסר מעשי וברור:
בכל הנוגע להכשרות של צוותי רפואה, סיעוד ופארא רפואה, העיקר אינו בכמות ההכשרות, אלא בבניה נכונה של כל הכשרה. כל הכשרה אפקטיבית כוללת מסר (Take Home Message) מעשי וברור- המחובר לנעשה בשטח ולנעשה מתחת לפני השטח.

הגברת המוטיבציה והנמכת הספקות והציניות:
הכשרה אפקטיבית מועברת באופן המגביר מוטיבציה ושיתופי פעולה לאורך זמן, ומנמיכה את הציניות והספקנות בקרב המשתתפים בה.
מערך מודולרי של הכשרות:
הכשרה אפקטיבית מותנית בבניה נכונה של מערך הכשרות - המורכב מיחידות מודולאריות, המבוססות על מטרות ברורות וכלים מעשיים. מערך הכשרות ראוי מבוסס על תיאום אורכי ועל תיאום רוחבי בין ההכשרות.
- תיאום אורכי – תיאום וקשר ברור בין ההכשרות אותן מקבל איש הצוות לאורך ההתפתחות המקצועית שלו.
- תיאום רוחבי – תיאום חוצה ארגון, תיאום בין ההכשרות השונות, לבין לומדות, לנהלים, לחומרים המחולקים למטופלים, לאתר האינטרנט של המוסד ועוד.
- בניה של תרבות ארגונית – התיאום האורכי והתיאום הרוחבי של ההכשרות המודולריות חיוני לצורך בניה של תרבות ארגונית המבוססת על שיתופי פעולה, עבודת צוות, תפיסת תפקיד ברורה ואמון.
הכשרות המבוססות על אירועים חריגים אמיתיים וניסיון מוכח:
יתרון עצום טמון בהכשרות המבוססות על אירועים רפואיים חריגים שאירעו במוסדות רפואיים שונים בישראל, בשנים האחרונות, ועל ניתוח אירועים חריגים אלו במבט פנורמי: כיצד ומדוע קרו, מה היתה תרומתו של כל בעל תפקיד לקרות האירוע החריג, כיצד היה ניתן למנוע אותם, כיצד היה ניתן למזער נזקים לאחר שהתרחשותם של האירועים החריגים, מה היו ההתפתחויות בעקבות האירועים החריגים - במישור הטיפולי, המשפטי, הכלכלי, התקשורתי ועוד.
ההכשרות אותן מעבירה עו"ד אלונה סיגלר-הרכבי הן זיקוק של תובנות מעשיות, משנים רבות של ניסיון אישי, היכרות עם השטח ועשיה מגוונת, במגוון ההיבטים, הנוגעים למניעה של אירועים חריגים ברפואה ולטיפול באירועים חריגים ברפואה.
התאמה לקהל היעד:
אפקטיביות ההכשרות תלויה ביכולת להתאים את ההכשרות ואת הדוגמאות הכלולות בהן לקהל היעד: לדיסציפלינה, לוותק ולניסיון של המשתתפים.
שילוב נכון בין הדיסציפלינארי למולטי-דיסציפלינארי:
לצורך השגת השפעה מעמיקה של ההכשרות על הנעשה בשטח והתוצאות, מומלץ לשלב הדרכות דיסציפלינאריות, בהתאם לתחומי מומחיות, כגון: מיילדות, כירורגיה, אונקולוגיה, צוותי אדמיניסטרטיביים, אחיות כלליות, עם הדרכות מולטי – דיסציפלינאריות, בסוגיות מדיקו-לגאליות רוחביות כגון: שימוש נכון בנהלים והקטנת הפערים בין הנהלים למציאות; שימוש מושכל ברשומה רפואית; הסכמה וסירוב מדעת למתחילים/מתקדמים/מקרם חריגים, עשה ואל תעשה בעקבות אירוע חריג ועוד.
מטרות על משותפות:
מאפיין נוסף של הכשרות אפקטיביות הן מטרות העל, כלומר מטרות משותפות לכל ההכשרות ולכל קהלי היעד, שהן בנוסף למטרות הספציפיות הייחודיות לכל הכשרה ולכל קהל יעד. דוגמאות למטרות על המשותפות לכל ההכשרות: חיזוק תרבות ארגונית של ארגון לומד; הגברת הלמידה המערכתית; שיפור עבודת הצוות; הטמעת השירותיות; עידוד החשיבה והעשייה פרואקטיבית ועוד.
דוגמאות להכשרות עבור צוותים מטפלים, מנהלים ומנהלי סיכונים ברפואה
- מגוון נושאים: מדובר בדוגמאות בלבד, כל הכשרה מותאמת למטרות ולצרכים הספציפיים של כל קהל יעד.
- מגוון מסגרות זמן: כל נושא ניתן להעביר במסגרות זמן שונות, ובפורמטים שונים, לצורך התאמה למספר המשתתפים, תפקידם, ניסיונם וכו'.
- מגוון פורמטים: הרצאות, סדנאות, ימי עיון, כנסים, הרצאות אורח, מפגשי רב שיח דיסציפלינריים או מולטי דיסציפלינאריים ועוד.
- מגוון אוכלוסיות יעד: צוותים מטפלים רפואיים, סיעודיים ופארא רפואיים; מנהלים בדרגות ביניים ובדרג בכיר; מנהלי סיכונים, הבטחת איכות ובטיחות הטיפול; צוותים אדמיניסטרטיביים, אוכלוסייה מדיסציפלינות ספציפיות או מולטי-דיסציפלינאריות ועוד.
מערך הכשרות מודולרי
דוגמאות להכשרות לכל הדרגות:
- ניהול סיכונים: כלים שימושיים בשגרה ובשעת משבר
- חזון וערכים חיוניים ברפואה/בסיעוד - בהשראת עולם המשפט
- התמודדות עם אירועים חריגים בטווח המידי: עשה ואל תעשה
- מנהיגות - מקדמת את איכות ובטיחות הטיפול
- אחריות משמרת/תורן-כונן – גבולות האחריות
- נהלים: על הנייר ובשטח, מצא את ההבדלים
- חווית המטופל והמטפל – שני צדדים לאותו מטבע
- הסכמה וסירוב מדעת (בסיס/ למתקדמים/ בשגרה ובמצבי דחק/ במטופלים מיוחדים - קטינים, חסויים, מטופלים דחויים וכו')
- רשומה: כל המרבה הרי זה משובח? כל המוסיף גורע?
- רצף טיפולי - ממשקי עבודה יעילים, בתוך המוסד הרפואי ומחוץ לו
- חידושי פסיקה רלוונטיים בדיסציפלינות שונות
- הכשרה בעקבות אירוע חריג ספציפי והשלכותיו
דוגמאות להכשרות לדרג ביניים ומעלה:
- התמודדות עם אירועים חריגים בטווח הארוך
- עבודת צוות אפקטיבית ותקשורת יעילה
- למידה מאירועים חריגים ומכמעט אירועים
- הנפגע השני והמעגל השלישי
- למידה מערכתית – מה זה? ולמה זה טוב?
- העשייה הרפואית/סיעודית דרך עיני בתי המשפט – מסקנות אופרטיביות
דוגמאות להכשרות לדרג בכיר:
- מנהיגות, ניהול, ואחריות – כשהשמיכה קצרה מידי
- הטיפול הטוב ביותר: מניעה!
- ניהול סיכונים ופסקי דין – השפעות הדדיות
- חידושי פסיקה רלוונטיים
- מטופלים מיוחדים/דחויים
- ניהול סיכונים מה הצעד הבא? ומה הצעד שאחריו?
- דת ורפואה – גבולות האחריות של הצוות המטפל
דוגמאות לסדנאות / מפגשי רב שיח:
- התמודדות עם אירוע חריג בזמן אמת
- מנהיגות - מקדמת את איכות ובטיחות הטיפול
- הסכמה וסירוב מדעת
- רשומה: מה לכתוב, איך ומתי?
- חווית המטופל והמטפל
- הפקת תובנות מעשיות מהליכים משפטיים
- חזון וערכים מחלקתיים ומוסדיים – כלים לקידום איכות ובטיחות הטיפול
- כתיבת נהלים ישימים
- הטיפול הטוב ביותר – מניעה!
דוגמאות לאוכלוסיות יעד להכשרה
- צוות ניהולי
- צוות מטפל
- רופאים
- רופאים מדיסציפלינות שונות, כגון: כירורגיה, פנימית, מיילדות, ילדים, אונקולוגיה, אורתופדיה, גנטיקה, מלר"ד, קרדיולוגיה, גריאטריה, פסיכיאטריה, מעבדות, הדמיה ועוד.
- קליטת רופאים חדשים
- רופאים האחראיים על ממשקים בין דיסציפלינות ויחידות שונות
- רופאים ממרפאות ציבוריות
- רופאים ממרפאות פרטיות
- כנסי רופאים
- רופאים האחראיים על הכנסת חידושים טכנולוגיים
- רופאים המתמודדים עם אירועים חריגים
- צוות סיעודי
- אחיות מדיסציפלינריות שונות, כגון: כירורגיה, מלר"ד, גנטיקה, חדר לידה, מחלקות פנימיות, פסיכיאטריה, ילדים, גריאטריה, אונקולוגיה ועוד.
- קליטת אחיות חדשות
- אחראיות משמרת
- אחראיות וסגניות מחלקה
- ראשי צוותים, ממוני הדרכה, מפקחות, מרכזות תחום וכו'.
- אחיות כלליות ואחיות ראשיות
- הנהלה בכירה כולל אחיות חטיבתיות
- הדרכות בתחומים חוצי-ארגון
- צוות פארא רפואי
- רוקחים
- רופאים
- תכניות הכשרה
- איגודים מקצועיים
חשוב לכם למנוע אירועים רפואיים חריגים?
לצמצם נזקים? להשקיע בשיפור בטיחות הטיפול?